Održana edukacija savetodavaca PSSS na temu Unapređenje proizvodnje koštičavih voćaka – sortna kompozicija

У складу са „Годишњим планом усавршавања пољопривредних саветодаваца и пољопривредних произвођача“ за 2024. годину, у организацији Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде Републике Србије и Института за примену науке у пољопривреди, одржанa је едукацијa за Модул 5: Унапређење производње коштичавих воћака – сортна композиција.

Дводневна едукација је одржана 26. новембра у Институту за воћарство, Чачак и 17. децембра у Институту за примену науке у пољопривреди. Учесници су били саветодавци из 22 Пољопривредне саветодавне и стручне службе Србије (ПССС), задужени за послове из области воћарства и виноградарства, као и лица у поступку стицања Лиценце.

Циљ едукације био је унапређење саветодавног рада ПССС за пружање адекватних информација произвођачима заинтересованим за подизање засада трешње, вишње и шљиве.

Садржај едукације односио се на сортни састав (главна сорта и опрашивачи) који има кључну улогу у обезбеђењу стабилних приноса, узимајући у обзир прилагођеност сорти локацији и клими, као и њихову компатибилност. За сваку воћну врсту појединачно су приказани правилан избор опрашивача за самобесплодне и делимично самооплодне сорте, као и адекватан распоред сорти у воћњаку. Посебна пажња посвећена је кључним факторима који утичу на опрашивање и оплодњу – компатибилност са главном сортом, преклапање времена цветања, клијавост полена и присуство инсеката (пчела и бумбара), преносилаца полена. Такође, истакнут је потенцијал аутохтоних сорти и генотипова који су, као резултат природне селекције, развили већу толеранцију на климатске екстреме попут колебања зимских температура, високих температура пред и током цветања, као и изненадних позних мразева, који представљају значајан изазов у производњи коштичавог воћа.

Предавачи на едукацији су били др Сања Радичевић, др Слађана Марић, др Олга Митровић, др Ивана Глишић и др Небојша Милошевић, Институт за воћарство, Чачак, др Славица Чолић, Институт за примену науке у пољопривреди, Београд.


Фотографије:


Презентације:

  1. Генетичке основе успешног оплођења трешње и вишње
  2. Правилан избор главних сорти и опрашивача у засадима трешње и вишње као предуслов оптималне и редовне родности у условима измењене климе
  3. Сортна композиција опрашивача за сорту трешње Цанетова
  4. Сортна композиција опрашивача за сорту трешње Ленка
  5. Сорте вишње погодне за сушење
  6. Генетичке основе успешног оплођења шљиве
  7. Избор главних сорти и опрашивача у засадима шљиве као предуслов оптималне и редовне родности у условима измењене климе
  8. Сорте шљиве из оплемењивачког програма Института за воћарство, Чачак
  9. Детерминација опрашивача за сорту шљиве Нада
  10. Потенцијал аутохтоних генотипова шљиве у условима измењене климе

 

U decembru 2024. godine za fizička lica

biće realizovani moduli iz oblasti Cavetodavni poslovi u poljoprivredi

 

Obaveštenje o edukacijama za fizička lica u decembru 2024. godine

Modul Ukupno trajanje modula

(broj bodova)

Datum održavanja edukacije  

Mesto održavanja

 

Ciljna grupa

(specijalnost)

Napomena
Demonstracija mera unapređenja obrade i kvaliteta zemljišta i efikasnijeg korišćenja resursa (vode i energije) u adaptaciji klimatske promene Dva dana*

(4 boda)

09.12.24.- 20.12.24.

(drugi dan)

E-larning**

 

-Ratarstvo i povrtarstvo

 

-Voćarstvo i vinogradarstvo

 

-Zaštita bilja

Prvi dan edukacije održan

04.10.2024.

Unapređenje proizvodnje koštičavih voćaka-sortna kompozicija Dva dana*

(4 boda)

       17.12.2024.

(drugi dan)

IPN Beograd Voćarstvo i vinogradarstvo Prvi dan edukacije održan

26.11.2024.

 

*VAŽNO – za pohađanje višednevnih modula učesnici se prijavljuju samo jednom, bez obzira na broj dana, odnosno trajanje edukacija

**Drugi dan edukacije održaće se na daljinu u periodu od 09. do 20. decembra 2024. godine. Uputstvo o pristupu, načinu pohađanja nastave i završnom testu biće dostavljeno prvog dana edukacije (09. decembra 2024)

Za dodatne informacije možete se obratiti dr Nataši Tolimir (064 8435 305) ili Stefani Utvić (064 843 5332) 011 2751 622.

Izvor: IPN

U novembru 2024. godine za fizička lica

biće realizovani moduli iz oblasti Cavetodavni poslovi u poljoprivredi

 

 

Poziv za prijavu na edukacije za fizička lica u novembru 2024. godine

Modul Ukupno trajanje modula

(broj bodova)

Datum održavanja edukacije  

Mesto održavanja

 

Ciljna grupa

(specijalnost)

Rok za prijavu
Zaštita povrća u zatvorenom prostoru Dva dana**

(4 boda)

  07.11.2024.

(drugi dan)*

Poljoprivredno- veterinarska škola Rekovac Zaštita bilja /
Planska kalkulacija linije proizvodnje mleka i obračun cene koštanja mleka  

 

Jedan dan

(2 boda)

 

 

13.11.2024. IPN ***

Beograd

Stočarstvo

i

Agroekonomija

04.11.2024.
Proizvodni sistemi u ratarstvu – Agroekološki koncepti i Održiva poljoprivreda Jedan dan

(2 boda)

18.11.2024. IPN***

Beograd

Ratarstvo i povrtarstvo, melioracija i organska proizvodnja 04.11.2024.
Primena informacionih tehnologija i digitalnih alata u stočarstvu Jedan dan

(2 boda)

19.11.2024. IPN***

Beograd

Stočarstvo 04.11.2024.
Unapređenje proizvodnje koštičavih voćaka-sortna kompozicija Dva dana**

(4 boda)

  26.11.2024.

(prvi dan)

Institut za voćarstvo Čačak Voćarstvo i vinogradarstvo 04.11.2024.

 

*Prvi dan (teorijska edukacija) realizovan je 25.04.2024, godine, u Institutu za voćarstvo u Čačku

**VAŽNO – za pohađanje višednevnih modula učesnici se prijavljuju samo jednom, bez obzira na broj dana, odnosno trajanje edukacija

***Organizator zadržava pravo promene mesta i načina održavanja edukacija

Za dodatne informacije možete se obratiti dr Nataši Tolimir (064 8435 305) ili Stefani Utvić (064 843 5332) 011 2751 622.

Izvor: IPN

U skladu sa „Godišnjim planom usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača“ za 2024. godinu, a u cilju efikasnog funkcionisanja FADN sistema, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije i Institut za primenu nauke u poljoprivredi organizovali su radionicu FADN2 sistem: Analiza rizika u poslovanju poljoprivrednih gazdinstava i mere za upravljanje identifikovanim rizicima, na bazi FADN podataka iz povratne informacije u FADN  sistemu, za 33 savetodavca iz 21 Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Republike Srbije koji prikupljaju podatke u okviru FADN sistema. Jednodnevna obuka održana je 08. oktobra 2024. godine u Institutu za primenu nauke u poljoprivredi, Beograd.

Cilj edukacije bio je da se savetodavci savetodavci teorijski i praktično obuče za analizu rizika na primeru nekoliko poljoprivrednih gazdinstava, sa najznačajnijim linijama proizvodnje, kao i za mogućnosti i mera za upravljanje ovim rizima. Kroz praktične primere, urađene su analize rizika na osnovu povratnih informacija po jednog gazdinstva koje se bavi biljnom i stočarskom proizvodnjom.

Predavači na edukaciji bili su:

Mr Mirjana Bojčevski, Zorica Kukić Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede

Prof. dr Rade Popović, Ekonomski fakultet, Subotica

У октобру 2024. године за физичка лица

биће реализован модул из области Cаветодавни послови у пољопривреди.

 

 

Позив за пријаву на едукације за физичка лица у октобру 2024. године

Модул Укупно трајање модула

(број бодова)

Датум одржавања едукације

(Први дан)

Предавач/и  

Место одржавања

 

Циљна група

(специјалност)

Рок за пријаву
Демонстрација мера унапређења обраде и квалитета земљишта и ефикаснијег коришћења ресурса (воде и енергије) у адаптацији на климатске промене  

 

Два дана*

(4 бода)

 

 

04.10.2024. Проф. др. Драган Терзић

 

Проф. др.

Душан Радивојевић

 

др. Ранко Копривица

 

Дипл. инж.

Милош Ђинђић

Ваљево,

Пољопривредна школа са домом ученика „Ваљево“

Ратарство и повртарство,

 

Воћарство и виноградарство

 

и

 

Заштита биља

30.09.2024.
 
*Други дан едукације реализоваће се кроз учење на даљину (E-arning), у новембру 2024. године, о чему ћемо вас благовремено обавестити

 

ПРИЈАВА ЗА УЧЕШЋЕ НА ЕДУКАЦИЈУ ОБАВЉА СЕ ПРЕКО ЛИНКА**:

 

https://docs.google.com/forms/d/1UM4vnsZQrQN5LG5xtFkcOSyOhG-zmH1xPfTqg15xFnY/edit

 

 

**ВАЖНО – за похађање вишедневних модула учесници се пријављују само једном, без обзира на број дана, односно трајање едукација

За додатне информације можете се обратити др Наташи Толимир (064 8435 305) или Стефани Утвић (064 843 5332) 011 2751 622.

Извор: ИПН

 

U skladu sa „Godišnjim planom usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača“ za 2024. godinu, u organizaciji Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije i Instituta za primenu nauke u poljoprivredi (IPN), održana je edukacija za Modul 13: Transferi znanja u poljoprivredi za unapređenje rodne ravnopravnosti.

Modul je realizovan kroz tri jednodnevne edukacije, održane 17, 19. i 20. septembra 2024. godine, u Institutu za primenu nauke u poljoprivredi, u Beogradu.

Učesnici edukacije bili su savetodavci svih specijalnosti, iz 22 Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Republike Srbije (PSSS).

Edukaciju je otvorila i moderirala dr Nataša Tolimir, rukovodilac edukacija u Institutu za primenu nauke u poljoprivredi. U uvodnom delu gospođa Olivera Vuković, ispred Sekonsa – grupa za razvojnu inicijativu, ukazala je na značaj savetodavne službe u ruralnom razvoju i potrebu da savetodavci prošire znanja u oblasti rodne ravnopravnosti, s obzirom da strateška i programska dokumenta koja se odnose na razvoj poljoprivrede i ruralnih područja u Srbiji uvažavaju rodnu komponentu i neophodnost ekonomskog osnaživanja žena na selu.

Osnovni cilj edukacije je rodna senzibilizacija savetodavaca, kako bi žene i muškarci u ruralnim područjima bili ravnopravno tretirani u pristupu znanju i informacija, kao i da bi se sistem transfera znanja prilagođavao njihovim specifičnim potrebama. Edukacija je bila usmerena na osnaživanje poljoprivrednih savetodavaca za korišćenje znanja i novih pristupa u radu sa poljoprivrednim gazdinstvima i ženama koje rade ili žive na njima, a sve u cilju doprinosa ruralnom razvoju.

Sadržaj modula – obuhvaćene su teme koje su se odnosile na rodna ravnopravnost u Srbiji, u smislu pojmova, stanja i politike, sa posebnim osvrtom na rodnu ravnopravnost u kontekstu poljoprivrede i ruralnog razvoja. Takođe, edukacije su tematski obuhvatile i rodno odgovorne metode obuka i transfera zanja sa posebnim osvrom na primere dobre prakse. Deo edukacije posvećen je programima socijalne i ekonomske podrške ženama na selu, odnosno ostvarivanju prava i usluga u ruralnim područjima u Srbiji.

Predavači na edukaciji bili su Prof. dr Natalija Bogdanov, Poljoprivredni fakultet Univerziteta u Beogradu  i gospođa Olivera Vuković, Sekons grupa za razvojnu inicijativu.

Dana 9. jula 2024. godine u OŠ „Bane Milenković“ u Novom Selu održana je četvrta po redu dodela diploma „Dr Đorđe Radić“ najboljim učenicima srednjih poljoprivrednih škola u Republici Srbiji.

Priznanje „Dr Đorđe Radić“ su uspostavili Odbor za selo Srpske akademije nauka i umetnosti, Institut za primenu nauke u poljoprivredi iz Beograda, Poljoprivredni fakultet u Beogradu i Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu.

Ove godine se odazvala 41 škola, predloživši po jednog učenika koji je svojim postignutim rezultatima u savladavanju nastave, odnosom prema nastavnim obavezama a posebno praktičnom primenom najnovijih naučnih znanja doprineo afirmaciji poljoprivrede u svojoj školi, čime je zaslužio da ponese ovo prestižno priznanje.

Svečanost su otvorili akademik Dragan Škorić, predsednik Odbora za selo Srpske akademije nauka i umetnosti, gospodin Milutin Numanović, predstavnik opštine Vrnjačka Banja, dr Rade Jovanović, direktor Instituta za primenu nauke u poljoprivredi, prof. dr Ivan Pavkov, predstavnik Poljoprivrednog fakulteta u Novom Sadu i gospođa Marija Seočanac, predstavnik udruženja „Prva brazda“, suorganizator manifestacije.

Svečanosti su prisustvovali i predstavnici Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, Ministarstva poljoprivrede Republike Severne Makedonije, Ambasade Narodne Republike Kine, Saveza poljoprivrednih inženjera i tehničara Srbije, Instituta za voćarstvo iz Čačka, Instituta za krmno bilje iz Kruševca, Instituta za ekonomiku poljoprivrede iz Beograda, Instituta za kukuruz „Zemun Polje“, Instituta za povrtarstvo iz Smederevske Palanke, Fakulteta veterinarske medicine iz Beograda, Fakulteta za hotelijerstvo i turizam iz Vrnjačke Banje, Agronomskog fakulteta iz Čačka, koji su uručili priznanja učenicima.

ПОЗИВ ЗА ПРИЈАВУ ФИЗИЧКИХ ЛИЦА НА ЕДУКАЦИЈЕ ИЗ ОБЛАСТИ МЕТОДОЛОГИЈА САВЕТОДАВНОГ РАДА (САВЕТОДАВНЕ ВЕШТИНЕ)

 Август 2024.

 

У организацији Института за примену науке у пољопривреди, током 2024. године реализоваће се едукације за физичка лица. Едукације су намењене физичким лицима која су у поступку за стицање Сертификата о завршеној едукацији / тренингу (Правилник о ближим условима за издавање лиценце за обављање саветодавних послова у пољопривреди (Сл. Гласник РС бр 80/14, од 30.7.2014). У складу са наведеним, едукације могу похађати дипломирани инжењери пољопривреде, уважавајући специјалности стручњака по модулима.

Услов за Потврду о завршеној едукацији – Институт ће учесницима едукација издати Потврду о завршеној поједначној едукацији/тренингу која је валидна за добијање Лиценце за обављање саветодавних послова у пољопривреди (Правилник о ближим условима за издавање лиценце за обављање саветодавних послова, „Сл.гласник РС“, број 80/10 од 30. јула 2014. године), уколико испуне следеће услове:

  1. Обаве пријаву за похађање едукација путем линка:
https://docs.google.com/forms/d/1Cs4i6NOvaPBJ84QrvREQw-v5BDq27Anp53dyTzbIh-E/edit

по процедури која је детаљно описана даље у тексту

  1. Едукацију похађају у целости, односно уколико се модул реализује кроз више дана потребно је похађати све дане едукације
  2. Искажу задовољавајући ниво знања, односно буду остварили 60% и више тачних одговора на тесту знања.

Од 20. августа 2024. године сви заинтересовани могу се пријавити за похађање едукација из области Методологија саветодавног рада (саветодавне вештине), а које ће бити организоване након пријаве довољног броја заинтересованих учесника за формирање групе (30 учесника):

Р.бр МОДУЛ*: Трајање (дана)
1. Интерперсонална комуникација између саветодавца и пољопривредних произвођача 1
2. Презентационе и комуникационе вештине у раду са произвођачима 1
3. Управљање временом 1
4. Бизнис план 2

*Опис сваког модула саджан је на крају обавештења.

Напомињемо, закључно са 01. јулом 2024. године Институт је реализовао горе наведена  четири модула (Интерперсонална комуникација између саветодавца и пољопривредних произвођача (одржан 11.4.2024), Презентационе и комуникационе вештине у раду са произвођачима (одржан 23.04.2024), Управљање временом (одржан 06.06.2024) и Бизнис план (одржан 25. и 26.06.2024), а уколико полазници наведених модула нису остварили 60% и више тачних одговора на тесту знања, односно нису стекли услов за добијање Потвде о завршеној едукацији могу се пријавити за поновно похађање истих модула.

 

 

Детаљније информације о наведеним едукацијама:

Учесници: За модуле из области Методологија саветодавног рада (саветодавне вештине), од 1 до 4  пријављују се стручњаци свих специјалности.
Методе едукације: Интерактивна едукација / тренинг. Спој предавања, анализа, вежби и дискусије. Могућност да се питања поставе у сваком тренутку.
Тип едукације: Едукације се реализују као теоријске – уживо.
Едукативни /

радни материјал:

Полазници едукације добијају материјал (презентације/вежбе).
Динамика одржавања едукација: Динамика реализације едукација за модуле од 1 до 4 биће условљена динамиком пријаве, односно термини едукација биће дефинисани након пријаве довољног броја учесника за формирање групе (минималан број пријављених је 30 учесника), у року од 14 дана.
Преглед термина едукација: Информација о броју пријављених учесника за модуле од 1 до 4, биће доступна на порталу ПССС и ажурираће се сваког првог у месецу, за претходни месец.

Након пријаве довољног броја полазника за формирање групе, термин одржавања едукације биће објављен на порталу ПССС.

Место одржавања: Београд, ИПН.
Време трајања: Едукације се реализују у трајању од 9.30 до 17.00 часова.
Пријава учесника: Пријава за модуле од 1 до 4 биће омогућена почев од 20. августа 2024. године и заинтересовани се могу пријављивати континуирано, до броја потребног за формирање групе.

Уколико се модул реализује као вишедневна едукација потребно је пријавити се само једном.

Пријаву за похађање едукација физичка лица обављају само у случају када су у потпуности сигурна да ће исту и похађати, с обзиром да је  реално стање броја пријављених у интересу учесника и организатора.

 

Осим едукација за четири горе наведена модула, из области Методологија саветодавног рада (саветодавне вештине),  Институт ће у другој половини 2024. године организовати и едукације из области Методологија саветодавних послова, за које ће благовремено, на Порталу ПССС објавити термине и Позив за пријаву заинтересованих учесника.

 

 

 

 

 

 

 

 

ОПИС МОДУЛА ИЗ ОБЛАСТИ МЕТОДОЛОГИЈА САВЕТОДАВНОГ РАДА (САВЕТОДАВНЕ ВЕШТИНЕ):

МОДУЛ:

Интерперсонална комуникација између саветодавца и пољопривредних произвођача

Циљ едукације

Унапређење интерперсоналних вештина личне и групне комуникације, укључујући вештине убеђивања и утицаја, важних за реализацију квалитетне комуникације.

Очекивани резултат

Полазници ће овладати техникама и вештинама комуникације са јасним утицајем на себе и друге – пољопривредне произвођаче. Истовремено, то ће им омогућити да повећају самосвесност, да на бољи начин сагледају свој приступ и да га критички вреднују. Едукација ће учесницима омогућити да побољшају своју комуникативну компетентност у интерперсоналној комуникацији са пољопривредним произвођачима. Стечена знања биће у функцији унапређења саветодавног рада.

Садржај едукације

Технике и методе интерперсоналне комуникације саветодаваца са пољопривредним произвођачима:

1.Вештине комуникације – увод

– основни теоријски модели интерперсоналне комуникације,

– методе управљања интерперсоналном комуникацијом,

– методе активног слушања,

– проблеми у комуникацији,

-примена техника убеђивања у процесу преноса информацијација саговорницима;

2. Индивидуалне и групне вежбе играња улога по групама – студије практичних случајева из свакодневних ситуација

– процена саговорника на основу невербалне комуникације,

– вежбање невербалне комуникације (говор тела),

– процена важности говора тела у процесу конверзације ”лицем у лице”,

– технике асертивности и отворене комуникације са саговорницима;

3. Искуства са вежби и сумирање најважнијих савета и упутстава.

 

 

 

МОДУЛ:

Презентационе и комуникационе вештине у раду са произвођачима

Циљ едукације

Ефикаснији саветодавни рад, кроз повећање успешности презентовања тема и смањење

времена потребног за припрему презентација. У саветодавном раду јавни наступ је једна од

основних вештина којом је непходно овладати. Едукација се односи на осмишљавање

предавања, припреме презентација, излагање, овладавање вештинама како бити добар

реторичар, како задржати пажњу, као и како да публика што боље разуме о чему се говори,

а да се при свему наведеном поштују правила понашања у пословном окружењу.

 

Очекивани резултат

Учесници едукација ће стећи/допунити сазнања о припреми предавања и наступу на

предавањима. Такође стећи ће знања из области понашања у пословном окружењу. Стечена знања биће у функцији унапређења саветодавног рада.

Садржај едукације

o   Технике и методе припреме предавања и наступа на предавањима

o   Општа правила понашања у пословном окружењу

o   Пословни бонтон са аспекта јавног наступа

o   Припрема презентације

o   Вештине презентовања

o   Методе дискусије и невербална комуникација

 

 

 

МОДУЛ:

Управљање временом

Тип модула        

Интерактиван рад, презентације, вежбе

Образложење      

Успешно управљање временом подразумева правилно спровођење процеса планирања и свесне контроле над временом потрошеним на конкретне активности, а све у циљу повећања ефективности, ефикасности или продуктивности. У савременим условима пословања управљање временом добија све више на значају у свим сферама, па тако и у области пољопривредног саветодавства. Да је ова тематика од значаја за саветодавство потврда је и што се модул „Управљање временом“ налази међу 15 модула CECRA сертификационог програма за едукацију саветодаваца за рурални развој на подручју Европе. Истовремено ова тематика препозната је као важна и од стране саветодаваца ПССС, кроз процену потреба. Управљањем временом, односно активностима у одређеном времену, може се постићи познавањем одређених алата, вештина, принципа и техника. Њиховом применом остварује се рационално коришћење времена, путем доброг планирања и организовања радних обавеза на бази приоритета у реалним временским оквирима, блокирања прекида – „крадљиваца времена“ и уштеде времена, а што се може сматрати и циљем едукације саветодаваца. Едукација ће полазницима омогућити да управљање временом сагледају кроз следеће аспекте: планирање послова (кроз анализу обавеза и временску анализу), управљање својим радним местом (у организационом смислу), постављање циљева, успостављање приоритета, комуницирање са сарадницима/клијентима, прекидања при обављању послова, проток информација, рад са документима и др. За све наведене сегменте управљања временом веома је важно уважити специфичности одређеног посла, као и личне карактеристике. Стручњаци у области управљања временом указају да изазов није управљати временом већ собом, односно да више није значајан само фокус постављен на приоритетима, циљевима и планирању већ је акценат на побољшању односа ради остварења резултата. Модул је конципиран са полазиштем да начин трошења или искоришћења времена дефинише квалитет радног процеса, као и његову економску успешност. Модул је у функцији јачања капацитета ПССС оспособљавањем саветодаваца да ефикасније обављају задужења, кроз боље планирање, одређивање приоритета и решавање „прекида“. Истовремено, модул је усмерен на рационално коришћење сопственог времена и времена пољопривредних произвођача обухваћених саветодавним радом.

Резултати едукације 

Полазници ће овладати техникама и вештинама потребним да боље уреде своје радно окружење у складу са захтевима и расположивим ресурсима. Конкретно, стећи ће знање како да постављају приоритете, успешније организују своје време и обавезе, односно остваре ефикаснији саветодавни рад.

Садржај                         

Садржај едукације односи се на управљање временом, односно технике, принципе и вештине којима се може остварити рационалног коришћења времена и обухвата следеће области:

– анализа активности саветодавца и времена;

– организација на радном месту;

– планирање начина коришћења времена;

– одређивање приоритета;

– елиминисање „крадљиваца“ времена;

– технике управљања временом: Парето принцип, АБЦ анализа, Еисенхеров принцип и др;

– самоперцепција;

– успостављање баланса између разних улога у пословном

животу.

 

 

 

МОДУЛ:

Бизнис план

Циљ едукације

Бизнис-план, као свеобухватан приказ, представља резиме прошлих, садашњих и будућих

активности једног пословног подухвата. Као такав, обухватајући све аспекте бизниса

пољопривреднх произвођача, омогућава им да анализирају и планирају своје пословање у

будућности на систематичан начин. Бизнис-план такође олакшава приступ потенцијалним

подстицајима (IPARD) средствима, кредиторима и финансијерима. Циљ едукације је

стицање знања из области израде бизнис-планова, како би уз помоћ овог алата стручњаци

агроеконоимије, али и других специјалности могли да пруже потребну помоћ

пољопривредним произвођачима.

Очекивани резултат

Полазници едукације стећи ће увид у значај израде бизнис-планова у пољопривреди и

финансирања пројеката. Упознаће се са свим сегментима бизнис-планова за пољопривредна

газдинства у зависности од линије производње и стећи знања како да их сами сачињавају.

На крају едукације биће састављено неколико заједничких форми бизнис-планова за

газдинства различитих линија производње које ће полазници моћи да користе у свом

будућем раду. Такође, полазници ће овладати знањима да анализирају резултате на нивоу

конкретног газдинства.

Садржај едукације

Садржај едукације обухвата следеће области и теме:

• Бизнис планови за газдинства

– Шта планирати? Како планирати? Општа запажања са газдинстава – листа

случајева са терена и избор случајева,

– Заједничка методологија планирања – израда плана из пројекта газдинства:

трајање, показатељи за обухватити; активности (куповине, продаје, количине,

цене), људски ресурси, опрема, питања финансирања,

– Заједничка методологија планирањa – оквир за сумирање резултата: табела за

изношење резултата,

– Групни рад на примерима,

– Представљање резултата групног рада,

– Синтеза – заједнички закључци;

• Финансирање пројеката.

 

 

U skladu sa „Godišnjim planom usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača“ za 2024. godinu, u organizaciji Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije i Instituta za primenu nauke u poljoprivredi (IPN), održana je edukacija savetodavaca Poljoprivrednih savetodavnih i stručnih službi Republike Srbije (PSSS) za:

Modul 14: Moj savetodavni profil,
Modul 15: Komunikacione veštine i
Modul 16: Timski rad.

Moduli: Modul 14 ‘’Moj savetodavni profil’’ i Modul 15 ‘’Komunikacione veštine’’  predstavljaju dva obavezna modula CECRA (Certificate for European Consultants in Rural Areas) sertifikacionog programa za edukaciju savetodavaca za ruralni razvoj na području Evrope, za čiju realizaciju je IPN akreditovan od 2019. godine.

Edukacije su bile dvodnevne i održane su 14.03. i 15.03.2024. (Modul 14), 18.04. i 19.04.2024. (Modul 15) i 29.05. i 30.05.2024. (Modul 16). Edukacije su održane u Institutu za primenu nauke u poljoprivredi u Beogradu, za savetodavace različitih specijalnosti, iz 22 PSSS.

Predavači na edukaciji bili su sertifikovani CECRA konsultanti, gospodin Igor Hrovatič,  Komora za poljoprivredu i šumarstvo Slovenije, dr Slađan Stanković i dr Vedran Tomić, Institut za primenu nauke u poljoprivredi, Beograd . Edukacije je otvorio dr Slađan Stanković, koji je istakao da CECRA sertifikacioni program predstavlja  najviši nivo treninga za obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi.

Modul 14 bio je usmeren je na ovladavanje tehnikama i veštinama potrebnim da savetodavci bolje urede svoje radno okruženje, odrede prioritete, uspešnije organizuju svoje vreme i obaveze u skladu sa zahtevima i raspoloživim resursima.

Modul 15 je imao za cilj upoznavanje sa osnovama komunikacije i najvažnijim komunikacijskim tehnikama, posebno za savetodavni intervju, profesionalno upravljanje odnosima sa ljudima u njihovom okruženju i sticanju sposobnosti za razvijanje sopstvene percepcije / komunikacije.

Modul 16 bio je usmeren na dobijanje saznanja kako da savetodavci izgrade efikasan tim radi ostvarenja zajedničkih ciljeva, uz razumevanje odgovornosti rukovodioca tima u formiranju tima i šta vođu tima čini efikasnim, kao i sagledavanje koji uslovi čine tim efikasnim, kako se motivišu timovi i kako rezrešiti konflikte u timu i komunicirati efikasno.

Edukacije za Module 14, 15 i 16 realizovane su kroz niz predavanja i praktičnih vežbi, a omogućeno je da vežbe budu interaktivne, uz učešće savetodavaca u diskusiji, realizaciji vežbi, postavljanju pitanja i donošenju zaključaka.

 

 

Izvor: IPN

Fotografije sa edukacija:

Институт за примену науке у пољопривреди из Београда у сарадњи са Пољопривредним факултетом Универзитета у Београду, Пољопривредним и Технолошким факултетом Универзитета у Новом Саду, Технолошким факултетом у Лесковцу Универзитета у Нишу, Институтом за воћарство у Чачку, Научним институтом за прехрамбене технологије (ФИНС), Институтом за економику пољопривреде, Факултетом за хотелијерство и туризам у Врњачкој Бањи, Пољопривредно ветеринарском школом у Рековцу и удружењима “Прва бразда” и “Новоселац”, уз подршку Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде Републике Србије, по други пут организује:

Изложбу производа од малине са додатом вредношћу

Циљ ове такмичарске изложбе је промоција и изградња српског бренда традиционалних и иновативних производа од малине са додатом вредношћу и унапређење препознатљивости домаћих произвођача и производа. Производи ће бити оцењени према квалитету и иновативности

Изложба ће се одржати 9. јула 2024. године на променади у Врњачкој Бањи.

Позивамо пољопривредна газдинства, задруге и удружења пољопривредних произвођача, фирме, поједнице и групе ученика / студената, наставника, истраживача из пољопривредно-прехрамбених школа, института и факултета да пријаве своје производе.

Пријава за такмичење, селекција и оцена производа и награде

Пријава за учествовање на такмичењу траје од 21. јуна до 4. јула 2024. године и врши се  електронским путем, преко ЛИНКА

Пријава подразумева достављање произвођачке спецификације која садржи:

1) назив производа, као и трговачко име, ако га производ има;

2) навођење поступка производње;

3) податке о врсти који се употребљавају у производњи и преради;

4) основне услове квалитета и извештај о извршеном испитивању квалитета (уколико га производ има);

5) податке из декларације у складу са правилником и прописом којим се уређује декларисање, означавање и рекламирање хране;

Уз пријаву је потребно доставити и фотографију упакованог производа.

Комисија за оцену прозвода ће обавити селекцију производа који ће ући у даље такмичење и бити изложени на штандовима на променади у Врњачкој Бањи.

Критеријуми за оцену производа су сензорне карактеристике, иновативност производа и паковање.

Избор најбољег производа ће се вршити у више категорија, које су дефинисане Правилником о квалитету производа од воћа и поврћа (“Сл. гласник РС”, бр. 128/2020 и 130/2021), Правилником о квалитету воћних џемова, желеа, мармеладе, пекмеза и заслађеног кестен пиреа (“Сл. гласник РС” бр. 101/2015) и Правилником о воћним соковима и одређеним сродним производима намењеним за људску употребу (“Сл. гласник РС” бр. 103/2018) (на пример: воћни џем од малине, желе од малине, мармелада, воћни сок од малине, сок од малине, замрзнута малина, пастеризована малина, пастеризована каша од малине, сируп од малине, компот, слатко, кандирано воће, сушено воће, мешани производи од воћа и поврћа) али и за потпуно нове категорије производа које наведени правилници не обухватају.

На изложби ће бити додељена признања од стране стручне комисије, а производи ће бити оцењивани и од стране потрошача.

 

Победницима у појединачним категоријама и свеукупно биће додељене пригодне награде.

 

За све додатне информације можете се обратити Институту за примену науке у пољопривреди, на имејл mmaslovaric@ipn.bg.ac.rs, sutvic@ipn.bg.ac.rs, scolic@ipn.bg.ac.rs; jivanovic@ipn.bg.ac.rs, или нa телефон 011/2751-622.