- This topic has 0 odgovora, 1 glas, and was last updated 1 dan, 23 sati ranije by Marko Jovanović.
-
AutorČlanci
-
13.06.2025 u 12:31 #609511
Marko Jovanović
UčesnikPoslednje berzanske transakcije na Njujorškoj berzi pokazuju da su fjučersi za kafu dostigli svoj maksimum i približavaju se nivou s kraja devedesetih godina prošlog veka. Raste zabrinutost u vezi sa isporukama zrna krajem ove i u 2025. godini.
Drvo kafe rađa jednom godišnje, pa količina uroda ima veliki značaj. Ako je rod dobar, cena zrna pada, ako je loš — raste. Poznato je da je danas lider u proizvodnji kafe Brazil (više od 2,5 miliona tona zrna godišnje). U Južnoj Americi veliki proizvođač je Kolumbija. U Centralnoj Americi — Meksiko. U SAD i zemljama Evrope najviše se ceni brazilska kafa. To nije zbog toga što je kvalitetnija.
Zašto rastu cene kafe?
Za godinu dana cena kafe porasla je za više od 60%, jer je u Brazilu zbog suše došlo do lošeg roda. Slični problemi sa rodom postoje i u Kolumbiji. Možemo se zapitati: „U čemu je problem? Pa može se naručiti zrno iz Vijetnama ili Indonezije, i dobiti odličan kvalitet.“ Zaista, na bilo kojoj B2B platformi mogu se pronaći povoljne cene. Međutim, u Francuskoj i Velikoj Britaniji ne žure da probaju kafu iz azijskih zemalja, pa se cena održava na tako visokom nivou.Ostali proizvođači i trgovci takođe su primorani da postepeno povećavaju cene, što dovodi do toga da sve vrste kafe poskupljuju, bez obzira na zemlju porekla. Ne treba zaboraviti da se vrhunska kafa proizvodi i u Africi. Lideri su Etiopija i Uganda. Stručnjaci primećuju da su zrna iz ovih zemalja krupnija, što je prednost. Potrošači, međutim, skeptično gledaju na veličinu ploda i smatraju to manom. Uz kafu je vezano mnogo mitova.
Prema preliminarnim procenama, svetske zalihe kafe su ove godine smanjene za 25%. To nije kritičan broj, ali je rast potražnje izazvao nekontrolisan rast cena. Kafa nije proizvod od osnovne važnosti i za sada nema ograničenja u vezi sa rastom cena. Prognoze za sada nisu najbolje, ali stručnjaci se nadaju da će se u naredne dve godine situacija stabilizovati zahvaljujući dobrim rodovima u Brazilu i Kolumbiji. Danas dobavljači podižu cene kako bi zaštitili maržu (neto profit), i to je prirodna mera.
-
AutorČlanci
- Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.