Diverzifikacija prihoda na poljoprivrednom gazdinstvu – seoski turizam

Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
  • Autor
    Članci
  • #633659
    Vujinović Snježana
    Učesnik

      Diverzifikacija prihoda na poljoprivrednom gazdinstvu podrazumeva uvođenje dodatnih delatnosti koje nisu primarno poljoprivredne, a sve sa ciljem povećanja ukupnog prihoda.
      Primeri diverzifikacije na poljoprivrednom gazdinstvu su:
      – seoski turizam: ponuda smeštaja, domaće hrane i doživljaja vezanih za seoski život
      – prerada i pakovanje: dodavanje vrednosti sirovim poljoprivrednim proizvodima kroz preradu (npr. pravljenje džemova, ajvara, sokova, sušenog voća i povrća) i pakovanje
      – proizvodnja energije: postavljanje solarnih panela ili biogasa za proizvodnju energije, bilo za sopstvene potrebe ili za prodaju
      – usluge: iznajmljivanje poljoprivredne mehanizacije drugima, ponuda prostora za kampovanje ili organizovanje radionica
      – organska i specijalizovana proizvodnja: preorijentacija na organsku proizvodnju
      Ciljevi diverzifikacije su pre svega ostvarivanje veće ekonomske dobiti jer se radi o preradi i prodaji gotovih proizvoda, a ne voća, povrća, mleka i mesa kao sirovine, zatim jačanje seoskih domaćinstava i razvoj porodičnog biznisa, rast i razvoj ruralnih područja uz stvaranje zdravog okruženja, razvoj seoskog turizma i zapošljavanje mladih u seoskim područjima. Diverzifikacija aktivnosti na gazdinstvima neophodna je za zapošljavanje i održivi razvoj ruralnih područja i njome se može doprineti uravnoteženju regionalnog razvoja u ekonomskom i socijalnom smislu.
      Seoski turizam je značajan za diverzifikaciju ruralnih i ekonomskih aktivnosti jer:
      – predstavlja pokretač razvoja u ruralnim oblastima
      – omogućuje zapošljavanje i izvore dodatnog prihoda u seoskim sredinama
      – predstavlja aktivnosti u okviru koje se tradicionalno koristi ženska radna snaga
      Seoski turizam može promeniti socio-ekonomsku sliku nekog ruralnog područja, a pozitivni efekti su višestruki:
      – razvojem seoskog turizma podstiče se razvoj poljoprivrede
      – seoski turizam kreira nova radna mesta, ali i čuva postojeće
      – turizmom se mogu plasirati proizvodi domaće radinosti što podrazumeva razvoj starih zanata
      Razvoj turizma na selu stvara poslovne prilike koje predstavlja novu šansu za mlade čime bi se smanjio negativan trend iseljavanja mladih iz sela u grad.
      Razvoj seoskog turizma podrazumeva i očuvanje prirodne sredine (ekoturizam) ali i lokalne kulture, tradicije i običaje (etnoturizam).
      Koristi od seoskog turizma:
      – komercijalno korišćenje viška stambenog prostora
      – zapošlјavanje slobodnih lјudskih resursa
      – prodaja sopstvenih polјoprivrednih i drugih proizvoda u višoj fazi prerade, bez troškova prevoza, zakupa prodajnog prostora, utroška vremena i energije, po povolјnijim cenama
      – stvaranje bolјih uslova života za ostanak mladih na selu, kroz razvoj sela i podizanje standarda života na želјeni viši nivo
      – formiranje novog porodičnog biznisa, uz bolјe iskorišćenje postojećih resursa i njihovo razvojno usmeravanje novim potrebama
      – razvoj novih i bolјe iskorišćenje postojećih sposobnosti i umeća članova domaćinstva.

      Snježana Vujinović,

      PSSS Kruševac

    Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
    • Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.