Poljoprivredne uslužne zadruge

Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
  • Autor
    Članci
  • #513271
    Vidanović Srđan
    Učesnik

      Mašinski prsten – Prosečna veličina poseda jednog porodičnog poljoprivrednog gazdinstva u Srbiji je oko 3 hektara. Ovome treba dodati još i podatak da i u tako malom posedu gazdinstva, prosečna veličina parcele izosi oko 0,3 hektara. Nije teško izračunati da su obradive površine takvog gazdinstva često „raspoređene“ i na 10-ak lokacija. Kupovina traktora i priključnih mašina za tako mali posed često je neopravdana. Nabavka osnovne mehanizacije je ozbiljna stavka u budžetu gazdinstva. U takvim slučajevi možda je bolje formiranje mašinskih prstenova, gde više domaćinstava dogovorno nabavlja različita sredstva mehanizacije kako bi svi učesnici obavljali neophodne radove u poljoprivredi ne dolazeću u situaciju da svako pojedinačno kupuje sve neophodne priključne mljšine. U takvim slučajevi dobro dođe zadruga koja može da organizuje nabavku mašina a kasnije i da koordinira radom nabavljenih mašina i opreme.Prodajna zadruga – Mali posed iza sebe ima za posledicu i relativno malu proizvodnju. Često se postavlja pitanje rentabilnosti prevoza manjih količina proizvoda do prodajnih centara ili otkupnih mesta. Dodatni problem je da mala količina proizvoda otežava i komplikuje ponudu i pregovore oko cene i plasmana proizvoda. Prodajna zadruga je ta koja bi u ovakvoj situaciji mogla i da prikuplja manje količine proizvoda, nudi i prodaje iste otkupljivačima, štiteći interese zadrugara. Prodajne zadruge mogu da budu osnovane i sa zadatkom da prerađuju određene proizvode, pakuju ih i tako prerađene prodaju dalje. Udruženi u zadrugu i sa većom količinom određenog proizvoda u ponudi, zadrugari lakše mogu naći kupca i da eventualno ostvare i veću cenu za svoj proizvod. U ovakvim slučajevima mora se voditi računa i o tome da celokupna količina nekog proizvoda mora biti ujednačenog kvaliteta.Snabdevačke zadruge – Mali posed za sobom nosi i problem oko nabavke repromaterijala. Proizvođači su uglavnom pojedinačno upućeni na maloprodaju, gde kao poslednji u nizu plaćaju visoke cene repromaterijala. Udruženi u snabdevačku zadrugu mogu da veće količine repromaterijala nabavljaju od distributera ne veliko koristeći pritom pogodnosti tipa, popust kupovine na veliko, manje transportne troškove po jedinici kupljene robe itd. Na taj način smanjuju svoje troškove proizvodnje i povećavaju rentabilnost proizvodnje i konkurentnost na tržištu.Ako se pak ne ide na ovakvu specijalizaciju zadruga na osnovu samo jedne delatnosti, složenije zadruge mogu istovremeno, za potrbe svojih zadrugara, obavljati sve ove poslove.

      Srđan Vidanović dipl.inž.

    Gledanje 1 članka (od 1 ukupno)
    • Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.